معرفی و مقابله با ویروسها

براساس آمار موجود با توجه به کاربران اینترنت آمار به گونه ای است که بیشترین کاربران اینترنت از افراد مبتدی میباشند.

بیشترین و بزرگترین مشکل این کاربران ترس و واهمه از ویروسی شدن کامپیوتر خود هست.

کلمه ویروس نیز کلمه ای نیست که پیچیده باشد. اولین تصوری که کاربر از ویروس می کند خراب شدن کامپیوتر و سوختن یک سخت افزار میباشد.

عده ای نیز با توجه به ترسی که از این دارند نمیتوانند آن طور که دوست دارند از اینترنت استفاده کنند.

ما در این مقاله سعی بر این داریم که حداقل بتوانیم راههای جلوگیری و مقابله با

ویروس ها را معین نماییم.

اول اینکه چگونه کامپیوتر ما امکان ویروسی شدن دارد:

1-از طریق ایمیل(شایع ترین راه ویروسی شدن):

هر کاربر مبتدی اینترنت در بدو ورود به اینترنت در پی داشتن یک پست الکترونیک یا همان ایمیل می باشد.پس مشخص است که کاربر خیلی اهمیت میدهد به ایمیل های پست شده به ایمیلش.

حال چه به زبان کاربر و چه به زبان دیگر.

ولی آیا ما میتوانیم به هر ایمیلی اعتماد کنیم و با خیاله راحت باز کنیم؟

خوب مشخص است که جواب خیر میباشد.ویروس نویسان اینترنتی برای انتقال ویروس نوشته شده خود برای اکثریت کاربران هیچ راهی جز ایمیل زدن پیدا نکرده اند تا کنون.

حال چگونه این ایمیلها کار میکند.

معمولا این ایمیل ها با توجه به جو حاکم و آخرین اخبار انتشار میشود.به طور مثال در زمان اتفاق تسونامی ویروس نویسان به این فکر افتادند که ویروس خود را با موضوع کمک به آسیب دیدگان تسونامی انتشار کنند.

این ایمیل ها شامل چند مشخصات ظاهری و آشکار و چند مشخصات پنهان میباشد.

معمولا این ایمیل ها شکل ظاهری ایمیل های سالم را دارند شامل:

نام فرستنده

ایمیل فرستنده

موضوع نامه

متن نامه

آیا یک ایمیل ویروسی شامل همین ها میباشد که به چشم می آیند؟

خیر این ویروس خود را به طور پنهان به این ایمیل چسبانده شده و برای قربانی فرستاده میشود.

 

 

این نوع ایمیل ها هم به دو دسته تقسیم میشوند:

1-ایمیل های قاطی شده با ویروس:

این نوع ایمیل ها هرگز از خود نشان نمیدهند که حاوی ویروس میباشند و به محض باز شدن کامپیوتر قربانی مبتلا به ویروس میشود.

2-ایمیل های سالم به فایلهای ویروسی:

این نوع ایمیل ها محتوای داخل ایمیل یا همان متن نامه سالم میباشد ولی همراه این ایمیل یک فایل به آن چسبانده شده است که باید حتمی توسط قربانی دانلود و اجرا شود تا کامپیوتر ویروسی شود.

ولی راه مقابله با ویروسی شدن کامپیوتر با ایمیل:

1-سعی کنید در مرحله اول از باز کردن ایمیل هایی که فرستنده آن را نمیشناسید خودداری کنید

2-ایمیل خود را از جایی تهیه کنید که خوده ایمیل دارای ویروس کش باشه.به طوری که اگر ایمیل حاوی ویروس باشه خوده ویروس کش ارائه دهنده ایمیل شما شناسایی کند و از باز کردن آن توسط شما جلوگیری کند مانند:یاهو , هاتمیل

3-معمولا حدود 90% از ایمیل های ویروسی به قسمت Bulk ایمیل فرستاده میشود.در باز کردن ایمیل های فرستاده شده به Bulk دقت کنید

ولی راه دیگر ویروسی شدن کامپیوتر

2-دریافت فایل از اینترنت یا از دوستان در چت:

شاید شده باشد که در چت هستید و با فردی در حال چت هستید و ازشون فایلی خواسته باشید(عکس خودش,نرم افزار یا...) و آن فرد برای شما بفرسته.آیا با خیاله راحت باید آن را باز کنیم؟

درست است که شاید همون فایلی باشد که ما میخواهیم ولی آیا خیالمان راحت است که فرد فرستنده این فایل را با ویروس در هم نکرده باشه؟

و یا اینکه شما در سایت یا وبلاگی نرم افزاری میبینید و آن را دانلود میکنید .

از کجا مطمئن هستید که این نرم افزار سالم میباشد و با چیزه دیگری قاطی نشده است؟

بله همه این چیزهایی که خواندید امکان دارد.

ولی راه مقابله با این نوع ویروسی شدن:

1-در حال چت کردن هرگز از کسی نخواهید که برایتان فایلی را سند کند بلکه ازشون بخواهید برایتان ایمیل کند.

2- اگر هم امکان ایمیل کردن ندارد هیچ وقت از کسی که شناخت کامل ازشون ندارید هیچ فایلی نگیرید.

3-همیشه سعی کنید نرم افزار های خود را از سایتهای معتبر یا سایته خوده نرم افزار دانلود کنید.

و اما راه دیگر ویروسی شدن کامپیوتر:

3-استفاده از سیدی یا فلاپی حاوی ویروس:

اگر شما سی دی یا فلاپی از دوستتون گرفتید و آن را روی کامپیوتر خودتان اجرا کردین چه تضمینی دارد که این فلاپی یا سی دی ویروسی نباشد؟

چگونه ما میتوانیم ما به فایل موجود در سی دی اعتماد کنیم؟

1-هرگز از فردی که شناخت کمی از آن دارید فلاپی یا سیدی دریافت نکنید

2-اگر کسی با شما کدورتی دارد سعی نکنید هیچ وقت متوسل به او شوید برای دریافت سی دی یا فلاپی

خیلی راههای دیگر هم هست که امکان ویروسی شدن کامپیوتر است ولی ما سعی داریم در این مقاله راهها کلی جلوگیری را بگویم مثلا مثل:دیدن لینک مشکوک

جمع بندی راههای مقابله:

1-اولین توسیعه داشتن یک ویروس کش قوی و به روز روی کامپیوتر خودتان میباشد(در مقالات بعدی به طور کامل به این مبحث پرداخته میشود)

2-کمی دقت در باز کردن ایمیل های رسیده هرگز ایمیلی که فرستنده آن را نمیشناسید باز نکنید.

3-استفاده از یک سرویس دهنده ایمیل مطمئن

4-در دانلودهای خود کمی دفت کنیم (هرگز اگر به یک نرم افزار نیاز دارید متوسل به سایتهای نامربوط نشوید.برای مثال اگر به نرم افزاری گرافیکی نیاز داریم هرگز دنباله این نرم افزار در سایت آموزش هک نگردیم چون در سورت موجود کمی مشکوک است نیست؟)

5-هرگز در چت از کسی که نمیشناسید و آشنایی کامل ندارید فایلی نگیرید و تا جایی که امکان دارد ازشون بخواهید برایتان ایمیل کنند.(که اگر ویروسی بود ویروس کش ایمیل شناسایی کند)

6-هرگز سی دی و فلاپی که به آن مطمئن نیستید را بر روی کامپیوترتان اجرا نکنید.

7-هرگز روی لینکهای پیشنهادی مشکوک کلیک نکنید.

ولی حال اگه کامپیوتر کا به ویروس مبتلا شد باید چه کارهایی انجام دهیم:

1-نصب ویروس کش و به روز کردن آن و اسکن کردن(بازبینی)کل هارد توسط ویروس کش

2-اگر فایل یا پوشه ای دارید که برایتان خیلی مهم است سعی کنید یک Buckup تهیه نمایید و Buckup را روی سی دی نگه داری کنید.

3-اگر برایتان امکان دارد ویندوز خود را عوض کنید و درایو ویندوز قبلی را نیز فرمت نمایید

و آخرین حرف:

برای داشتن کامپیوتری سالم و امن باید در اینترنت به همه چیزهای موجود در اینترنت شک کرد.مشکل است ولی با کمی دقت و هوشیاری میتوانید به راحتی کامپیوترتان را امن کنید.

مشاهده سایت های اینترنتی ازطریق ماشین حساب

احتمالأ گذر شما نیز تاکنون به ماشین حساب موجود در ویندوز افتاده است. یک ماشین حساب تقریبأ پیشرفته که کار آن انجام عملیات ریاضی است. اما در این ترفند قصد داریم به وسیله یک روش مخفی ، از طریق همین ماشین حساب کاری کنیم که بتوان کلیه سایت های اینترنتی را با آن مشاهده کرد. به نوعی آن را تبدیل به یک مروگر صفحات اینترنتی کرد!
برای این کار:ابتدا به اینترنت وصل شوید.

برنامه Calculator را از طریق Start > All Programs > Accesroies اجرا کنید.
از منوی Help برنامه روی Help Topics کلیک کنید. خواهید دید پنجره جدیدی و مربوط به Help برنامه باز میشود. اکنون از بالای پنجره ، سمت چپ ، محلی که عبارت Calclulator به چشم میخورد ، بر روی آیکون علامت سوال زرد کلیک کنید.در داخل منو بر روی Jump to URL کلیک کنید. خواهید دید که پنجره کوچکی باز میشود.اکنون کافی است در فیلد مخصوص Jump to this URL ، آدرس سایتی که میخواهید به آن وارد شوید مثلأ http://www.Adnanbo.blogfa.com   را وارد کنید و روی دکمه OK کلیک کنید. حالا چند ثانیه صبر کنید تا پنجره سمت راست ، صفحه اینترنتی شما لود شود. به این ترتیب شما یک مروگر مخفی در اختیار خواهید داشت.
لازم به ذکر است برای وارد کردن آدرس اینترنتی ، وارد نمودن //:http الزامی است.

 

از کوکی‌ها چه می‌دانید؟

Cookie  لغتی است که از اصطلاح magic cookies در Unix گرفته شده است. شما برای دیدن یک صفحه وب با مرورگر(اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس یا ...) خود مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید. در خیلی از سایت‌ها از شما اطلاعاتی مثل نام و آدرس ایمیل خواسته می‌شود که آنها را وارد فرم مربوطه می‌کنید. بعدا که دوباره به آن سایت سر می‌زنید با تعجب می‌بینید که وب سایت مورد نظر، شما را با نام می‌شناسد و به شما خوش آمد می‌گوید و صفحه را با تنظیماتی که دلخواه شماست و از قبل تنظیم کرده اید باز می‌کند. تمام این کارها با وجود کوکی‌ها امکان پذیر است.

 

کوکی‌ها تنها فایل‌های کوچکی هستند که از سوی سرور به مرورگر کامپیوتر شما فرستاده می‌شوند و مرورگر نیز آنها را در هارد شما در یک دایرکتوری معین قرار می‌دهد. هر بار که شما به یک آدرس می‌روید مرورگر فایل مخصوص آن وب سایت را نیز از روی هارد بازخوانی می‌کند و به سرور آن سایت پیغام می‌دهد که شما دوباره برگشته‌اید.

 

کوکی‌ها فقط می‌توانند به وب‌سرور بگویند که آیا شما قبلا هم از سایت دیدن کرده‌اید و اطلاعات کمی (مثلا یک شماره) در مرتبه بعد که از سایت دیدن می‌کنید از خود وب‌سرور به آن برگردانند. بیشتر کوکی‌ها هنگامی که از مرورگر خارج می‌شوید از بین می‌روند. نوع دیگری از کوکی‌ها بعنوان کوکی ماندگار وجود دارند که تاریخ انقضاء دارند و تا آن تاریخ روی هارد درایو شما باقی می‌مانند. کوکی ماندگار می‌توانند برای ردگیری عادات وبگردی یک کاربر با مشخص‌ کردن وی هنگام مراجعه مجدد به یک سایت مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات در مورد اینکه اهل کجا هستید و به چه صفحات وبی سر می‌زنید در فایل‌های لاگ(Log Files) یک وب‌ سرور وجود دارد و می‌تواند برای ردگیری رفتار وبگردی کاربران مورد استفاده قرار گیرند، اما کوکی‌ها آن را آسانتر می‌کنند.

 

مورد دیگر اینکه وب سایت‌ها فقط می‌توانند کوکی‌هایی را که خود ایجاد کرده اند بخوانند و نمی‌توانند از سایر کوکی‌های موجود استفاده کنند. وقتی که از یک وب سایت برای بار دوم بازدید می‌کنید آن وب سایت به دنبال کوکی مربوط به خود می‌گرد و در صورت وجود از آن استفاده می‌کند.( البته باز هم با توجه به تنظیماتی که انجام داده اید )

 

 

کوکی‌ها برای چه استفاده می‌شوند؟

یک استفاده از کوکی‌ها برای ذخیره کلمات عبور و شناسه‌ها برای وب‌ سایت‌های خاص است. همچنین برای ذخیره اولویت‌های کاربران در صفحات آغازین نیز استفاده می‌شوند. در این حالت مقداری از هارد کامپیوتر شما برای ذخیره این اطلاعات از مرورگرتان تقاضا می‌شود. بدین طریق، هر زمان که به آن وب‌سایت وارد می‌شوید مرورگر شما بررسی می‌کند که ببیند آیا الویتهای از پیش تعیین‌شده‌ (کوکی) برای آن سرور مشخص دارید یا خیر. اگر اینطور باشد، مرورگر کوکی را همراه با تقاضای شما برای صفحه وب، به وب‌ سرور ارسال خواهد کرد. مایکروسافت و نت‌اسکیپ از کوکی‌ها برای ایجاد صفحات آغازین شخصی روی وب‌ سایت‌هایشان استفاده می‌کنند. استفاده‌های معمول که شرکت‌ها از کوکی دارند، شامل سیستم های سفارش آنلاین، شخصی‌سازی سایت‌ها و ردگیری وب‌سایت‌ها می‌شود.

 

کوکی‌ها منافعی دارند. شخصی‌سازی سایت یکی از مفیدترین استفاده‌های کوکی‌ها است. برای مثال، فردی وارد سایت CNN یا حتی MyYahoo می‌شود اما نمی‌خواهد اخبار تجاری را ببیند. این سایت به فرد اجازه این انتخاب را می‌دهد. از این به بعد (یا تا زمانیکه کوکی منقضی می‌شود) این شخص اخبار تجاری را وقتی به سایت CNN متصل می‌شود، نمی‌بیند. حتما تا حالا دیده‌اید که در بعضی وب‌سایت‌ها هنگامی که با استفاده از شناسه و گذر واژه وارد می‌شوید، انتخابی تحت عنوان «مرا دفعه بعد بخاطر داشته باش» وجود دارد. این امر با ذخیره شدن شناسه و کلمه‌عبور شما در یک کوکی روی کامپیوترتان، میسر می‌شود.

 

 

 

چگونه می‌توان از وجود کوکی‌های روی سیستم مطلع شد؟

محل ذخیره شدن این فایل در فولدر Temporary Internet Files در اینترنت اکسپلورر و در نت اسکیپ در فولدر Cashe است در اپرا و موزیلا و نسخه‌های قدیمی‌تر اینترنت اکسپلورر در فولدر جدایی به نام کوکی است.

 

انواع مختلفی از کوکی‌ها وجود دارد و شما این امکان را دارید که انتخاب کنید کدام کوکی‌ها بر روی کامپیوتر شما ذخیره شوند در صورتی که کوکی‌ها را کاملا غیر فعال کنید ممکن است بعضی سایت‌های اینترنتی را نتوانید ببیند و یا از بعضی امکانات مثل به یاد داشتن شناسه و رمز عبور شما در آن سایت محروم شوید و یا انتخاب‌هایی که داشتید مثل ساعت محلی و یا دمای هوای محلی و کلا از تنظیمات شخصی‌ای که در آن وب سایت انجام داده اید نتوانید استفاده کنید.

 

 

 

مزایا و معایب کوکی‌ها از دید کاربران اینترنت

اگرچه خیلی‌ها از کوکی‌ها تصورات بدی دارند، اما اکنون می‌دانید که کابردهای خوبی نیز دارند. بسیاری از افراد کوکی‌ها را دوست ندارند زیرا آنها را ابزار "بردار بزرگ" (کسی که همواره ناظر بر اعمال و رفتار آنهاست) می‌دانند. بعبارتی بعلت ردیابی شدن توسط کوکی‌ها، به آنها سوءظن دارند. این افراد باید بدانند که این نوع ردگیری می‌تواند توسط تکنیک‌های دیگر نیز انجام گیرد، اما از کوکی‌ها بدلیل ثبات بیشتر آنها نسبت به سایر روش‌ها استفاده می‌شود. برای آنان که دوست ندارند دیگران بدانند در اینترنت چه می‌کنند یا به کدام سایت‌ها سر می‌زنند، این امر مساله‌ساز است.

 

مردم همچنان کوکی‌ها را دوست ندارند، زیرا آنها را موجوداتی ‌‌آب‌ زیر کاه می‌دانند. مگر اینکه نسخه‌های جدید مرورگرها را داشته باشید تا بتوانید با تنظیماتی که انجام می‌دهید از ورود آنها مطلع شوید، در غیر اینصورت آنها بدون هیچ نشانی وارد هارد شما می‌شوند. سپس می‌توانند بدون اطلاع کاربر کارهای خاصی انجام دهند (شاید هدف قرار دادنتان برای اعمال تبلیغاتی)

 

به‌هرحال فکر کردن به این موضوع خوشایند نیست که در آینده نزدیک علائق خصوصی ما ممکن است برای کسانی که دوست نداریم، فاش شود. این نگرانی و عیب اصلی کوکی‌هاست. تقریبا قرار دادن ویروس از طریق کوکی فعلا ممکن نیست و جای نگرانی ندارد. همچنین کوکی‌ها نمی‌توانند به هارد شما صدمه وارد کنند، یا از آنچه روی هارد خود دارید، تصویری تهیه کنند یا هر کار دیگری شبیه اینها. کوکی‌ها فقط آنچه را شما به آنها می‌گویید، می‌دانند. به هرحال اگر شما اطلاعاتی را در وب‌سایتی وارد کنید، مطمئنا در جایی در یک کوکی قرار خواهد گرفت. جایگزین های آینده به جای کوکی‌ها باید با آغوش باز پذیرفته شود و اگرچه ممکن است همه چیز را حل نکنند، اما بعضی از نگرانی‌ها را از بین خواهند برد.

 

 

ده نکته برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب

افزایش سرعت بارگزاری صفحات یکی از روش‌های موثر برای جلب رضایت بازدیدکنندگان یک سایت است که در این مقاله با 10 نکته برای انجام این کار آشنا خواهید شد.

افزایش سرعت بارگزاری صفحات یکی از مسائل مهم در طراحی صفحات وب می‌باشد. در صورتی که زمان بارگزاری یک صفحه وب طولانی باشد، معمولا" کاربران از مشاهده آن صفحه صرف نظر می‌کنند و دیگر به آن باز نمی‌گردند این به معنی از دست دادن کاربران سایت می‌باشد که برای مدیران یک سایت اصلا" خوشایند نیست. در ادامه ده روش موثر برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب بیان می‌شود.

1. استفاده از CSS برای ایجاد قالب و طرح صفحه به جای Table

CSS یا Cascading Style Sheetsها به دلایل زیر از Tableها سریعتر بارگذاری می‌شوند:

مرورگرها قبل از نمایش محتویات یک جدول دو بار آن را مرور می‌کنند. یک بار برای مشخص شدن ساختار آن و یک بار هم برای تعیین محتویات آن.

جداول (Tables) در یک مرحله بر روی صفحه به نمایش در می‌آیند. هیچ قسمتی از یک جدول بر روی صفحه ظاهر نمی‌شوند تا اینکه تمام جدول همراه با محتویات آن به طور کامل بارگذاری و پردازش شود.

عمل موقعیت دهی و یا ایجاد یک فضای خاص در جداول معمولا" با استفاده از تصاویر کوچک خاصی (Spacer Images) صورت می‌پذیرد.

بطور کلی CSS ها کد کمتری نسبت به جداول نیاز دارند.

تمام کدهای مورد نیاز برای ایجاد طرح و نمای صفحه قابلیت جایگزین شدن با یک فایل CSS خارجی را دارند. که این فایل پس از یک بار فراخوانی در کامپیوتر کاربر ذخیره (cache) می‌شود. اما قالب‌های ایجاد شده با استفاده از جداول در هر صفحه HTML تکرار می‌شوند و با درخواست هر صفحه جدید دوباره باید بارگذاری (Download) شوند.

با استفاده از CSS ها امکان تعیین ترتیب بارگذاری صفحه وجود دارد. یعنی می‌توان محتویات اصلی صفحه را قبل از بارگذاری تصاویر با حجم بالا به نمایش درآورد. این کار قطعا" کاربران سایت شما را خوشحال خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با CSS و کارهای جالبی که می توان با آن در یک سایت انجام داد می توانید از آموزشهای خوب و مفید سایت HTML Dog استفاده کنید.

2. از تصاویر برای نمایش متن استفاده نکنید

در اینجا نیز CSS به ما کمک خواهد کرد. در مواردی که کار را می توان با CSS بطور کامل انجام داد از تصاویر استفاده نکنید. به کد زیر دقت کنید:

a:link, a:visited, a:active {

width: 7em;

font: bold 0.8em Georgia;

text-decoration: none;

display: block;

margin-left: 0;

margin-bottom: 0.5em;

margin-top: 0.5em;

color: white;

background: #39c;

border-left: 1px solid #6cf;

border-bottom: 1px solid #068;

border-right: 1px solid #068;

padding: 0.25em 0.5em 0.4em 0.75em;

border-top: 1px solid #6cf;

}

a:hover {

background: #28b;

padding: 0.35em 0.35em 0.25em 0.9em;

border-top: #069;

border-right: #6cf;

border-bottom: #6cf;

border-left: #069;

}

نتایج استفاده از کدهای بالا را در این صفحه مشاهده کنید. با استفاده از این کد می‌توانید یک کلید جذاب ایجاد کنید که با رفتن موس بر روی آن پایین می‌رود. اگر به نحوه ایجاد این گونه کلیدها علاقمند هستید می‌توانید مقالات بخش CSS سایت A List Apart را مطالعه کنید.

3. فراخوانی تصاویر تزیینی بوسیله CSS

با CSS می‌توان تصاویر را بصورت قسمتی از یک زمینه (background) نمایش داد. بطور مثال یک تصویر 200x200 را می‌توان بصورت زیر نمایش داد:

کد HTML

.pretty-image {

background: url(filename.gif);

width: 200px;

height: 200px

}

کد CSS

در ابتدا شاید این کار بی معنی به نظر برسد اما این کار سرعت بارگذاری و نمایش صفحات را افزایش می‌دهد. بطور کلی مرورگرها تصاویر زمینه را بعد از بقیه اجزا بارگذاری می‌کنند. با استفاده از این تکنیک متن درون صفحه فورا" به نمایش درآمده و کاربر می‌تواند آن را مشاهده و در بین آن گردش کند و در همین هنگام تصاویر با حجم زیاد بارگذاری می‌شوند.

در این روش نمی‌توان از خصوصیت ALT استفاده نمود اگر واقعا" می‌خواهید که از این خصوصیت استفاده کنید، کد HTML بالا را بصورت زیر تغییر دهید.

در اینجا spacer.gif یک تصویر 1x1 پیکسل شفاف (transparent) است که 50 بایت حجم دارد. در این حالت ابتدا محتوای اصلی بارگذاری می‌شود و بعد از آن تصویر بزرگ و حجیم همراه با خصوصیت ALT بطور کامل بارگذاری می‌شود. دقت داشته باشید که این روش برای نمایش تصاویر تزئینی مناسب می‌باشد نه برای تصاویر حاوی اطلاعات. همچنین کاربرانی که CSS آنها غیر فعال است قادر به مشاهده تصویر (یا متن مربوط به ALT) نمی‌باشند.

4. استفاده از انتخاب کننده‌های (selectors) مناسب

به کد نامناسب زیر توجه کنید:

This is a sentence

This is another sentence

This is yet another sentence

This is one more sentence

.text {

color: #03c;

font-size: 2em

}

به جای اختصاص دادن مقدار به هر پاراگراف، می‌توان همه را در یک تگ

قرار داده و مقدار را به آن اختصاص دهیم:

This is a sentence

This is another sentence

This is yet another sentence

This is one more sentence

.text p {

color: #03c;

font-size: 2em

}

در ابتدا شاید این موضوع زیاد با اهمیت به نظر نرسد اما اگر شما بتوانید از آن بطور صحیح در تمام صفحه استفاده کنید به راحتی 20% از حجم فایل شما کم خواهد شد. همچنین شاید توجه کرده باشید که مقادیر مربوط به رنگها کوتاه‌تر از حالت عادی است. 03c# کوتاه شده مقدار 0033cc# است شما می‌توانید از این روش خلاصه کردن در هر جایی که مقادیر با این فرم قرار دارند استفاده کنید.

5. استفاده از خلاصه نویسی خصوصیات در CSS

در زیر روش خلاصه نویسی بعضی المانهای CSS را مشاهده می‌کنید:

font: 1em/1.5em bold italic serif

font-size: 1em;

line-height: 1.5em;

font-weight: bold;

font-style: italic;

font-family: serif

Font

border: 1px black solid

border-width: 1px;

border-color: black;

border-style: solid

Border

background: #fff url(image.gif) no-repeat top left

background-color: #fff;

background-image: url(image.gif);

background-repeat: no-repeat;

background-position: top left;

Background

margin: 2px 1px 3px 4px (top, right, bottom, left)

margin-top: 2px;

margin-right: 1px;

margin-bottom: 3px;

margin-right: 4px

Margin

margin: 5em 1em 3em (top, left and right, bottom)

margin-top: 5em;

margin-bottom: 1em;

margin-right: 1em;

margin-right: 4em

Margin

margin: 5% 1% (top and bottom, left and right)

margin-top: 5%;

margin-bottom: 5%;

margin-right: 1%;

margin-right: 1%

Margin

این قوانین بطور عملی برای border و padding نیز قابل استفاده است.

6. استفاده از فراخوانی نسبی

سعی کنید از آدرس دهی مطلق پرهیز کنید زیرا فضای بیشتری را اشغال می‌کند و تغییر دادن آنها در آینده مشکل است. یک مثال از فراخوانی مطلق بصورت زیر است:

که بهتر است به این صورت باشد:

.

اما اگر فایل‌ها در فهرست‌های مختلف باشند از خلاصه نویسی‌های زیر استفاده کنید:

دستور فراخوانی

http://www.URL.com/filename.html

a href="/directory/filename.html"> http://www.URL.com/directory/filename.html

index.html        در فهرست جاری

index.html        از یک فهرست بالاتر

filename.html    از یک فهرست بالاتر

index.html        از دو فهرست بالاتر

8. حذف تگ‌های غیر ضروری META و مقادیر درون آن

بسیاری از تگهای META غیر ضروری هستند و کار زیادی انجام نمی‌دهند. در صورت علاقه می‌توانید لیست تگهای META را در این آدرس مشاهده کنید. تگ‌های METAی با اهمیت برای موتورهای جستجو تگ‌های keywords و description هستند. البته استفاده نادرست و بیش از اندازه از آنها به تازگی باعث کاهش اهمیت آنها شده است. در هنگام استفاده از هرکدام از این تگ‌ها سعی کنید حجم محتوای آنها برای هر یک کمتر از 200 کاراکتر (حرف) باشد. هر مقداری بیش از این باعث افزایش حجم صفحه شما خواهد شد. متا تگ‌های طولانی برای موتورهای جستجو مناسب نیستند زیرا کلمات کلیدی شما را کم رنگ می‌کنند.

9. انتقال JavaScript و CSS درون صفحه به فایلهای مستقل

برای استفاده از CSS که در فایل خارجی قرار دارد از کد زیر استفاده کنید:

و برای استفاده از JavaScript که در فایل خارجی قرار دارد از کد زیر استفاده کنید:

هر فایل خارجی یک بار فراخوانی شده و بعد از آن در کامپیوتر کاربر (برای استفاده‌های بعدی) ذخیره می‌شود. بجای قرار دادن JavaScript و CSS در تک تک صفحات HTML آنها را برای یک بار در یک فایل خارجی قرار دهید و از آن درون صفحات استفاده کنید. فراموش نکنید که هیچ محدودیتی برای استفاده از این فایل‌های خارجی وجود ندارد. برای مثال بجای ساختن یک فایل CSS بزرگ، یک فایل برای قسمتهای یکسان در تمام صفحات و چند فایل هم برای قسمت‌هایی که در صفحات خاص استفاده می‌شوند بسازید.

10. استفاده از / در انتهای آدرس فهرست‌ها:

بجای استفاده از این کد:

link

از کد زیر استفاده کنید:

link

زیرا اگر از / در انتهای آدرس استفاده نکنید سرور متوجه نخواهد شد که اشاره به فایل شده یا فهرست. اما با اضافه کردن / سرور فورا" متوجه می‌شود که به یک فهرست اشاره شده و آنرا نمایش می‌دهد.

Ten ways to speed up the download time of your web pages

کمی درباره Html

برگرفته از حروف اول Hyper Text Markup Language ( زبان کد گذاری ابر متن ) میباشد     HTML . را "اچ تی ام ال" و یا اچتمل بخوانید.
زمانیکه شما داخل صفحات یک وب سایت می گردید اجزای گوناگونی را می بینید که تمام آنها در یک چیز مشترک هستند و آن زبان یا کدی است که آنها را تولید می کند که این زبان HyperText Markup Language یا همان HTML می باشد.
به تعریفی دیگر HTML در واقع زبان ساخت صفحات وب می باشد . این صفحات می تواند حاوی متنهای آرایش شده ، Link ، تصاویر ، جدول ، Plug – in و ... باشند.

Hyper : متضاد نوشته های خطی( Linear ) است ، اگر شما با زبانهای برنامه نویسی کامپیوتر آشنایی داشته باشید مانند ویژوال بیسیک میبینید که باید کدها را خط به خط بنویسید و تا یک خط اجرا نشود بعدی خوانده نمی شود، یعنی آنها را باید به ترتیب بنویسید تا برنامه اجرا شود ولی HTML اینگونه نیست و الگوی خطی ندارد شما هر کدی را می توانید هر جا که بخواهید بنویسید.

Text : به همان متنی می گویند که می نویسید تا در مرورگر نشان داده شود.

Markup : عملی است که مرورگر برایتان انجام میدهد یعنی یک متن ساده می نویسید ولی جور دیگری نمایش داده می شود.

Language : این هم یک نوع زبان و باید یک چیزی پیدا کرد تا به حرف L بخوره دیگه

یک فایل HTML فایلی از نوع Text میباشد که متشکل از markup tag ها میباشد.
(مرورگر یا Browser از روی markup tag ها می فهمد که چگونه باید صفحه را نمایش بدهد.)
یک فایل HTML باید دارای انشعاب htm و یا html باشد.
غلب مرورگرها هر دو نوع انشعاب را به خوبی میشناسند ولی ترجیحا به هنگام ذخیره فایلهای اچتمل از html استفاده کنید.( استفاده از انشعابهای سه حرفی مانند htm مربوط به قدیم و سیستم عاملهائی چون DOS بودند.)

نکته: وظیفه اصلی تگ های اچتمل ( Markup tags ) بیان چگونگی نمایش اطلاعات میباشد.



• • • عناصر تشکیل دهنده HTML

HTML دارای عناصر( Elements ) گوناگونی است که بر روی هم تشکیل یک صفحه از سایت را میدهند. این عناصر عبارتند از:

( Texts & Lists ) متن ها و لیست ها : نوشته های داخل یک صفحه را در برمیگیرد.

( Images ) عکسها : عکس های داخل یک صفحه که زیبایی خاصی به وب سایتها می بخشند.
یکی از عناصری که باعث جذابیت در وب سایت میشود عنصر عکس یا همان image است. عکسها زیبایی خاصی به صفحات میبخشند ولی از طرف دیگر تولید دردسر هم میکنند، اگر شما تعداد زیادی عکس در یک صفحه بگذارید یا از عکسهایی با حجم زیاد استفاده کنید آن موقع است که بیننده باید مدت طولانی را صرف کند تا صفحه سایت شما را به طور کامل ببیند و همین موضوع باعث از دست دادن یک بیننده و یک نمره منفی به حساب می آید.
پس همیشه تا جایی که میتوانید صفحه را سبک کنید تا برای بیننده خسته کننده نباشد. یک سایت موفق سایتی است که بیننده زیاد داشته باشد!!! همه اینو میدونن !!

عکسها دارای فرمتهای زیادی میباشند ولی فرمتهایی که در وب بکار برده میشوند، عبارتند از:

(gif (Graphic Interchange Format

(jpeg (Joint Photographic Experts Group

(png (Portable Network Graphics

عکسها با فرمت .gif بیشترین استفاده را در وب دارند و محبوبترین نوع عکس است. این نوع فرمت 256 رنگ را پشتیبانی میکند و از ویژگیهای دیگر آن animation, transparency, interlacing است . البته محبوبیت آن بیشتر برای حجم کم آن است.

Transparency به شفافیت یک عکس میگویند که آنرا پشت نما هم مینامند. این ویژگی است که یک عکس آنقدر شفاف است که شما میتوانید تا تصویر ، متن یا رنگ زیر آن عکس را ببینید.

Interlacing گاهی وقتها شما منتظر میشوید تا یک عکس به دلیل بزرگی اندازه بارگذاری شود بعد آنرا ببینید اما اگر عکسی این ویژگی را داشته باشد کم کم عکس کامل خواهد شد یعنی خط به خط به عکس اضافه میشود تا کامل بارگذاری شود.

Animation عکسهای متحرک را می گویند وفقط این فرمت هست که از متحرک سازی عکس حمایت میکند.

عکسهایی با فرمت .jpeg حدود 16 میلیون رنگ را پشتیبانی میکنند ، نسبت به فرمت .gif از حجم بالاتری برخوردار است و کیفیتش بهتر است ، تمام ویژگیهای gif را دارد به غیر از Animation. فرمت .png نسبت به قبلیها جدیدتر است و مخلوطی از آنهاست یعنی کیفیت jpeg و حجم کم gif را دارد.

( Tables ) جدولها : جدولها بهترین عنصر برای سازمان دهی و مرتب کردن اطلاعات ما هستند که نقش اساسی در طراحی یک سایت دارند.
در واقع جدولها یکی از بهترین و مفیدترین عنصرها در صفحات وب میباشند، با استفاده از آنها ما می توانیم اطلاعات و عناصر را در یک صفحه سازمان دهی و مرتب کنیم . کلیه اطلاعات یا عناصر دیگر وب را میتوانیم داخل ردیف ها یا ستون های یک جدول قرار دهیم بدون آنکه خطوط جدول مشخص باشد و یا در صورت نیاز خطوط آنها نمایان میشود. کمتر کسی را پیدا میکنید که از این عنصر استفاده نکند و زمانیکه تجربه کافی برای طراحی یک سایت بدست آوردید به اهمیت این عنصر پی خواهید برد

( Forms ) فرمها : عناصری که بیننده سایت به کمک آنها می تواند اطلاعاتی را وارد کرده تا ذخیره شده یا فرستاده شود.
در واقع فرمها تنها عنصری هستند که بیننده سایت میتواند اطلاعاتی را بطور مستقیم وارد کرده که این اطلاعات بعد از تجزیه و تحلیل یا در فایلی ذخیره شده یا فرستاده میشود. شما میتوانید داخل یک صفحه یا یک وب سایت چندین فرم داشته باشید بطور مثال برای چند نوع نظرسنجی ازبینندگان یا ...

( Hyperlinks ) نقطه پیوند : البته این معنی اصلی لغت نمی باشد و این عناصر، نقطه پیوند و ارتباط بین دو صفحه از یک سایت یا دو وب سایت متفاوت می باشد. مانند :

( Frames ) چارچوبها : فریمها یا چارچوبها تنها عناصری هستند که با استفاده از آنها ما می توانیم چند صفحه اینترنتی را در یک صفحه جای دهیم.
در واقع هنگامیکه بخواهید دو یا سه صفحه را در یک صفحه جای دهید باید از عنصر فریم یا چارچوب استفاده کنید. این عنصر زمانی کارآیی دارد که میخواهید یک قسمت، در همه صفحات ثابت باشد.
به طور مثال شما در سمت چب صفحه یک لیست ثابت دارید و میخواهید هر وقت بیننده روی هر گزینه از این لیست که کلیک کرد توضیحات مربوط به آن در سمت راست نمایان شود.
به مجموعه صفحات گنجانده شده در یک صفحه Frameset می گویند و به هر صفحه از آن یکیا یک چارچوب گفته میشود.


( Multimedia ) چند رسانه ای : اگرچه از ابتدا صوت و تصویر با HTML نبوده اما در حال حاضر بیشتر مرورگر های وب از این عنصر پشتیبانی می کنند و شما میتوانید در وب سایتتان فیلم وموزیک پخش کنید.
هنگامیکه یک فایل صوتی به صفحه اضافه شود، مرورگر به تنهایی قادر به پخش آن نمی باشد و باید به کمک یک برنامه کاربردی دیگر اینکار را انجام دهد. مرورگرها توسط اطلاعاتی که از فایل دریافت می کنند می توانند تشخیص دهند که چه برنامه ای را باید برای پخش آن فایل صدا بزنند که این اطلاعات را MIME می گویند.
MIME مخفف Multipurpose Internet Mail Extensions است.

زمانیکه مرورگر با یک MIME ناشناخته مواجه شود، پیغام خطای “ File Not Found ” را در صفحه نمایش می دهد.

فرمتهای فایلهای صوتی:

WAV یکی از فرمتهای صوتی که کیفیت بالایی هم دارد و البته حجم زیادی هم اشغال می کند و در سیستم عامل ویندوز بکار می رود. نوع MIME این فرمت برابر است با audio/wav .

AU این فرمت متعلق به سیستمهای عامل UNIX, Linux است و خاصیت آن داشتن حجم کم و البته با کیفیت پایین تر، که نوع MIME این فرمت برابر است با audio/basic .

AIFF این فرمت هم متعلق به کامپیوترهای Macintosh است با کیفیت بالا و حجم بسیار بالا. نوعآن برابر است با audio/aiff .

MIDI این فرمت با فرمتهای دیگر صوتی تفاوتهایی دارد. در این فرمت بجای ذخیره شدن فرکانسصدا، آهنگ صدا یا همان نت های موسیقی را ذخیره و پخش می کند. بزرگترین مزیت آن حجمبسیار پایین و عیب آن، پخش آهنگ بدون گفتار است. نوع MIME این فرمت audio/midi است.

فرمتهای فایلهای تصویری:

MPEG این فرمت مخفف کلمات Motion Picture Experts Group است که در بیشتر سیستمها قابل اجرا می باشد. نوع MIME این فرمت video/mpeg است.

AVI این فرمت متعلق به سیستم عامل ویندوز می باشد و نوع MIME آن برابر است با video/avi

QuickTime (MOV این فرمت مخصوص سیستم های Macintosh می باشد که اگر مرورگری در سیستمهای دیگر Plug-in این فرمت را داشته باشد آنرا پخش خواهد کرد و نوع MIME آنمی باشد.

Advanced Streaming Format (ASF این فرمت متعلق به شرکت مایکروسافت است که MIME آنمی باشد.


( Javascript ) جاوا اسکریپت : یک نوع زبان نوشتاری یا یک نوع کد است که ارتباط نزدیکی بادارد و البته آنها را باید داخل کدهای html بکار برد تا بتوانید یک وب سایت حرفه ای با جذابیت بالا طراحی کنید.

( JavaApplets ) جاوا اپلت : اپلتها برنامه هایی هستند که توسط زبان جاوا نوشته می شوند و می توان آنها را در یک صفحه جاسازی کرد برای کارآیی بالای وب سایت مانند عملیات پیچیده ریاضیات یا ساختن بازیها. زبان برنامه نویسی جاوا خود یک زبان مجزا و دارای محبوبیت خاصی دردنیا می باشد که با جاوا اسکریپت فرق دارد.

( Style sheets ) استایل شیت : این عناصر قابلیت انتقال اطلاعات به عنوان یک الگوی مشترک دربین صفحات را دارد.
به طور مثال شما یک الگو برای رنگ متن می سازید و سپس آنرا بین صفحاتی که می خواهید به اشتراک می گذارید.

( DHTML ) : مخفف دو کلمه Dynamic Html می باشد که وظیفه آن روح بخشیدن به صفحات و بالا بردن جذابیت وب سایت می باشد، شما می توانید با هماهنگی کدهای javascript وDhtml یک وب سایت پویا و زنده طراحی کنید.
...



• • • برای یادگیری HTML به چه چیزی نیاز دارید ؟

برای دیدن صفحاتی که طراحی می کنید نیاز به یک مرورگر وب web browser دارید اگر شما این صفحه را می بینید پس یکی از این مرورگرها را دارید. اما برای نوشتن کدهای html در حال حاضر به برنامه ساده notepad که درکلیه سیستمهای عامل ویندوز وجود دارد نیاز دارید، برنامه های پیشرفته دیگری هم هست که محیط گرافیکی دارند مانند:
Microsoft frontpage , Macromedia Dreamweaver ولی برای شروع بهتر است که از هماناستفاده کنید. پس مهمترین چیزی که نیاز دارید کمی وقت و علاقه هست.



• • • تگ های HTML

اولین چیزی که برای برنامه نویسی html باید بدانید، اینست که تگ html چیست و چه کاری انجام میدهد. تگهای html دو نوع هستند، تگهای آغازین و تگهای پایان دهنده. بطور کل تگها با دو علامت کوچکتر و بزرگتر، یعنی < > مشخص میشوند و بین این دو علامت کد html نوشته میشود،مانند:

< b >
(البته حرف b را باید بدون فاصله از طرفین نوشت!)
این یک تگ آغازین است و کد داخل آن به مرورگر ما میفهماند که متن بعد از آن باید بصورت حروف ضخیم و bold به بیننده صفحه نشان داده شود و بلافاصله متن مورد نظر را مینویسیم و در آخر آن، تگ پایان دهنده که مرورگر بفهمد تا کجا این متن باید بصورت ضخیم نمایش داده شود،

< b > This is a bold text. < /b >

همانطور که مشاهده میکنید، تگهای پایان دهنده دارای یک علامت Slash ( / ) میباشد.


• • کار این تگها چیست؟

مرورگرهای وب مانند اینترنت اکسپلورر، به علامتهای < > حساس هستند و به محض اینکه به آنها می رسند کد داخل آنها را خوانده و عملیات لازم را بر روی متن بعد از آن انجام میدهند تا به تگپایان دهنده برسند.
در حقیقت مرورگرها حکم مترجم را برای ما دارند و کلیه تگها و نوشته های داخل آنها را بصورت اطلاعات منظم و قابل فهم در قالب یک صفحه وب برای ما ترجمه کرده و به نمایش میگذارند. ما با وارد کردن تگهای مناسب، کنترل نمایش صفحه وب را در مرورگرها به کنترل خود در می آوریم .



• • • Source Code

صفحات وب دارای مزیتی هستند و آن مشاهده کدهای Html در مرورگر است که شما براحتی می توانید تگهای عناصر تشکیل دهنده آن صفحه را ببینید و با نحوه قرار گرفتن و تکنیکهای بکار گرفته شده آشنا شوید. برای دیدن سورس کد یا همان کد تشکیل دهنده صفحه وب داخل منوی view در مرورگر می شوید و بر روی گزینه Source کلیک می کنید که بطور معمول برنامه Notepad باز شده و تگهای Html را نشان می دهد که در حال حاضر ممکن است فهمیدن آنها برای شما مشکل باشد.



• • • تاریخچه HTML

HTML توسط Tim Berners-Lee در خلال دهه 90 میلادی همراه با گسترش وب، شکوفا شد. این زبان توسط مرورگر Mosaic معروفیت خاصی پیدا کرد. در آن زمان HTML در چند مدل منتشر می شد که آن بستگی داشت به سازنده فایل و انجمنهایی که در زمینه وب فعالیت داشتند.

در نوامبر 1995 نسخه HTML 2.0 گسترش یافت و بلافاصله در همان سال HTML 3.0 منتشر شد، ولی استقبالی از آن نشد. در سال 1996 انجمن W3C شروع به فعالیت بر روی نسخه این زبان کرد که حاصل کار آنها در 14 ژانویه 1997 انتشار HTML 3.02 بود.
این نسخه توانست رضایت اکثریت را جلب کند چون هماهنگی بیشتری با مرورگرهای مختلف در سیستمهای عامل متفاوت داشت. در تمام نسخه های این زبان ، سعی بر این شده بود تا نظر کسانی که در زمینه وب سرمایه گذاری کرده بودند جلب شود و برنامه های تولید شده برای وب بتوانند مدت طولانی تری قابل استفاده باشند. به همین منظور HTML برای اهداف گسترده تری ، در وب توسعه یافت تا در کلیه سیستمهای اطلاع رسانی و الکترونیکی کوچک و بزرگ با بکار بردن گرافیک و رنگها، قابلیت بهره برداری بیشتری داشته باشد.

در 18 دسامبر 1997 نسخه HTML 4.0 در وب منتشر شد و در همین بین شرکتهای تولید کننده مرورگر وب یکسری مشخصات منحصر بخود را به این نسخه اضافه کردند که قابل اجرا در مرورگرهای دیگر نبود. بعضی از این تغییرات در W3C مورد تایید قرار گرفت اما بعضی دیگر نه. با تغییرات HTML مرورگرها مجبور به تغییر شدند تا با تحولات جدید سازگار شوند.

در تاریخ 24 آوریل 1998 در این نسخه تجدید نظر شد و حاصل آن پیدایش HTML 4.01 بود که با کمی تغییر و رفع یکسری مشکلات، در W3C برسمیت شناخته شد و این انجمن استفاده از آنرا به توسعه دهندگان و طراحان وب ، توصیه کرد.

بطور کل مجموعه HTML 4 با قابلیت استفاده از embeded objects, frames, scripting, style sheets و با کارآیی بالاتر جدولها و فرمها به وب معرفی شد، همچنین در این نسخه توجه زیادی به افراد با توانایی کم شده بود تا این افراد هم بتوانند از محیط وب استفاده کنند.
اما مهمترین قدمی که در این نسخه برداشته شد، پشتیبانی HTML از زبانهایی بود که از راست به چپ نوشته میشدند مانند زبان فارسی، که در این نسخه با پذیرفتن استاندارد ISO 10646 به هدف بزرگ بین المللی شدن این زبان نزدیک شدند تا همه مردم دنیا در هر کجا و با هر زبانی بتوانند اسناد HTML را منتقل کنند.

HTML 4.01 تفاوت کمی با نسخه اصلی خود یعنی 4.0 دارد اما در عوض هماهنگی بیشتری با نسل جدید زبان وب یعنی XHTML و نسل بعدی یعنی XML دارد. در اصل XHTML اساس و مقدمهاست که برای هماهنگی و سازگاری HTML با XML منتشر شده است.


• • استاندارد W3C چیست؟

W3C یا کنسرسیوم شبکه جان گستر وب، مجمعی متشکل از 400 شرکت و سازمان است که در مورد استاندارد ها و فناوری های وب، تشریک مساعی دارند.
استاندارد W3C، از سوی سازمان W3C به صفحاتی داده میشود که قوانین مشخصی را رعایت کنند. با رعایت این ضوابط، اینگونه صفحات در اکثر بروزر های معمول دنیا قابل خواندن، بدون مشکل خواهند بود
Frame MIME video/quicktime video/asf HTML Notepad XML

چگونه اینترنت سریع تری داشته باشیم ؟

 

با هزار و یک زحمت یک کارت اینترنت خریده ای تا ازمصیبت چند روزدوری ازاینترنت و چت و... خلاص شوی. با عجله پای سیستم می نشینی وconnect می شوی؛ یک دقیقه، دو دقیقه..." ای بابا چرا این قدر خط کند است؟! بَر و بچه ها که می گفتند این کارت اینترنت خیلی توپ است، سرعتی دارد که نگو و نپرس..." خلاصه پس از یک ساعتی کلنجار رفتن، بی خیال می شوی و با عصبانیت تمام به زمین وزمان ناسزا می گویی؛ از مخترع رایانه گرفته تا تمامISPها ... اما واقعاً مشکل از کجا است؟ چرا گاهی اینترنت این قدر کند است؟ و آیا در همین ایران خودمان و با همینISPها( شرکت های سرویس دهنده اینترنت) می توان اینترنت سریعتری را تجربه کرد؟

مودم خوب از نان شب هم واجب تر است!

بیشتر کاربران ایرانی به صورتDialup متصل می شوند . یعنی برای اتصال از یک مودم و خط تلفن استفاده می کنند . به هر حال اتصالDialupیک سری مشکلات خاص خودش را دارد که رفع برخی از آن ها از عهده ما خارج است و به شبکه مخابراتی کشور برمی گردد، اما قسمتی از مسائل قابل حل است. وقتی به اینترنت وصل می شوید، آیکن کوچکی شبیه دو تا صفحه نمایش در گوشه پایینی راست صفحه نمایش ظاهر می شود. موس خود را روی آن قرار دهید، تا بفهمید سرعت اینترنت شما چقدر است.

اطلاعات مفید دیگری نیز مثل میزان بایت رد و بدل شده نیز مشاهده می شود. سرعت برقرای ارتباط عددی شبیهbps28800 (bpsیعنی بیت در ثانیه) می باشد؛ مسلماً هر چه این عدد بزرگ تر باشد، اطلاعات با سرعت بیشتری رد و بدل می شوند. سعی کنید از مودم های جدیدتر وسریع تری استفاده کنید. مثلاً یک مودمk56 ( 56 کیلو بایت در ثانیه) بسیار بهتر از نمونه هایk82 یاk 32 است. مودم های جدید علاوه بر سرعت بیشتر ، از تکنولوژی های به روزتری استفاده می کنند و معولاً بازدهی بیشتری دارند. سری به پنجرهControl panel بزنید و روی آیکن مودم آن ، دو بار کلیک کنید و مطمئن شوید که سرعت مودم شما روی بالاترین مقدار تنظیم شده باشد. سرعت برقراری ارتباط علاوه بر مودم شما به مودم شرکتی که از او اینترنت گرفته اید هم وابسته است ؛  در واقع در آن طرف خط هم یک مودم یا دستگاهی شبیه این قرار دارد؛ اگر مودم شماk 56 باشد و مودم آن شرکتk32 ، مسلماً سرعت ارتباط ازk32 تجاوز نخواهد کرد. پس در انتخابISP خود دقت کنید و ازشرکتی اینترنت بخرید که تجهیزات به روزتر و مدرن تری داشته باشد.

همسایه ها بهترند

از دیگر مواردی که باید در انتخاب ISP رعایت کنید، فاصله شما با آن شرکت است . هر چه مسافت بین شما و آن شرکت بیشتر باشد، اطلاعات از سوییچ ها و تجهیزات مخابراتی بیشتری باید عبور کند، این مسئله ، نقش بسزایی در کاهش سرعت وکیفیت ارتباط دارد. مرکزهای مخابراتی قدیمی که از تجهیزات قدیمی تراستفاده می کنند، کیفیت ارتباط کمتری دارند. در عوض مراکزی که از امکانات دیجیتالی بهره مندند ، معمولاً سرویس بهتری ارائه می دهند.

نوع خط تلفن منزل شما نیز مهم است. خطوط تن (Tone) بسیار بهتر از خطوط پالس(pulse) عمل می کنند؛ خطوط تلفنی قدیمی، معمولاً پالس هستند. شما می توانید به شرکت مخابرات منطقه خود مراجعه کرده و درخواست کنید تا خط شما را به تن تبدیل کنند( تا آن جایی که ما مطلع هستیم این خدمات رایگان است) خطوط تن علاوه بر سرعت بیش تر، به دلیل وجود نویز (Noise ) کمتر، شما را از قطع شدن مکرر(Disconnect) نجات می دهد.

کابل و پریز تلفن و سیم کشی ساختمان را هم چک کنید

سعی کنید مودم خود را مستقیماً به پریز تلفن وصل کنید. از قرار دادن دستگاه هایی مثل تلفن، دورنگار، پیغام گیر و... در بین مسیر مودم تا پریز جداً بپرهیزید؛ چرا که هر دستگاه اضافی با تولید نویز ، امکان قطع شدن را افزایش می دهد . کابل مودم هم از آن نکاتی است که باید دقت شود. سعی کنید دست به جیب شده وکمی بیشترخرج کنید و کابل مرغوبتری بخرید ، فاصله مودم تا پریز تلفن را کم کنید تا طول کابل کوتاه تر شود و امکان ایجاد نویز به حداقل برسد. اگر همه این تجهیزات را به کار بستید و تغییری در سرعت شما مشاهده نشد، شاید مشکل از سیم کشی تلفن ساختمان باشد. رایانه را روی دوش خود گذاشته و به محل ورودی کابل تلفن به منزلتان، اسباب کشی کنید! یعنی سعی کنید مودم را به سیم اصلی تلفن که وارد ساختمان می شود وصل کنید. اگر در سرعت شما تغییری حاصل شد، حدستان درست بوده و مشکل از سیم کشی ساختمان است.

چند فوت و فن کوزه گری

حال اگر تمامی این موارد را تست کردید و به نتیجه نرسیدید ، نکات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است فرجی در کار شما حاصل شود! سعی کنید ازISP هایی اینترنت بگیرید که پروکسی (Proxy) داشته باشند. زیرا در این صورت ، سایت های پر بیننده راCache می کنند؛ یعنی به صورت محلی آن ها را روی کارگزار ( server) های خود نگه می دارند.

-ISP ها معمولاً در ساعات خاصی از شبانه روز ترافیک بیشتری دارند. اگر برایتان مقدور است، درساعات کم ترافیک به اینترنت متصل شوید، چرا که هر چه میزان تقاضاها بیشتر باشد، زمان بیشتری برای رسیدگی به آن ها صرف می شود.

- اگر یک شرکت یا مؤسسه هستید ومیزان کار شما با اینترنت زیاد است والبته پول هم دارید بهتر است روش دیگری به جزDialup برگزینید . به عنوان مثال استفاده ازLeased Line که یک ارتباط مستقیم به اینترنت برای شما ایجاد می کند، بسیار مناسب تر است وسرعت بیشتری دارد.

- اگر قصد دارید به دنبال مقاله های تحقیقاتی و علمی برگردید و به گرافیک سایت ها نیازی ندارید، می توانید گرافیک را درمرورگر (IEیاNetscapeیا...)  خود غیر فعال کنید. با این کار سرعت بالا آمدن سایت ها به طرزفاحشی افزایش می یابد . به عنوان مثال درIE می توانید گزینهInternet Options را از منویTools انتخاب کرده به پوشهAdvanced بروید و در قسمتMultimedia علامت کنار عبارتShow Pictures را بردارید. این کار برای وقتی که با عجله به دنبال یک متن می گردید، بسیار مفیداست.

- برخی از نرم افزارها ادعا دارند که سرعت کار شما را با اینترنت افزایش می دهند . نرم افزارهایی چون Netsonic, Tweakmaster, Download Accelerator, Go!zilla, FlashGetو...

البته نمی توان منکر شد که نرم افزارهایی مثلGetRight وDownload Accelerator تأثیر زیادی در کیفیت و سرعت دریافت (Download) فایل از اینترنت دارند . پس اگر از ارتباطDialup استفاده می کنید حتماً برای دریافت فایل از یکی از این نرم افزارها استفاده کنید.

-اگر در مشاهده سایت خاصی با مشکل مواجه هستید، ممکن است آن سایت خاصل در آن لحظه ترافیک زیادی داشته باشد. می توانید ساعت های کم ترافیک مثل دو یا سه بعد از نیمه شب به سراغش بروید. شاکی نشوید؛ نرم افزارهای خاصی هم برای افرادی که شب ها زود می خوابند وجود دارد، شما می تواند با استفاده از برنامه هایی چونOffiline ExplorerیاHTTrackWebsite copier تمامی محتویات یک سایت را دریافت و روی هارد رایانه خود ذخیره کنید و هر وقت از خواب ناز بیدار شدید، به سراغ آن ها رفته و سایت را به طورOffiline مشاهده کنید.

تمامی سعی ما بر این است که شما اینترنت سریع تری داشته باشید، این امر خصوصاً برای کاربرانی که ارتباط آن ها از نوع زمانی است( یعنی مثلاً یک کارت ده ساعته می خرند) خیلی مهم است، به هر حال برای چت کردن با دوستان ، نباید کم بیاورید و پیغام هایتان دیر برسد یا مرتباً قطع (DC) شوید!

رتبه سایت خود را ارتقا دهید


اشاره :

طراحی صحیح و حرفه‌ای یک سایت، به همراه خدمات متعدد برای کاربران، تنها راه جذب بیننده و افزایش اعتبار نیست. اکنون دیگر قدرت موتورهای جست‌وجو و تأثیر آن بر جذب مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله برخی عوامل افزایش رتبه یک سایت در موتورهای جست‌وجو (به ویژه گوگل) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

روش‌های به کار گرفته شده در موتورهای جست‌وجو برای سنجیدن محتوای یک سایت، همواره در حال توسعه هستند. با این حال برخی موارد مانند محتوای اصلی، تراکم بالا‌ی کلمات کلیدیِ مربوط به مضمون سایت و متصل بودن به سایت‌های معتبر و محبوب هم محتوا، همیشه ضروری و تعیین‌کننده هستند.

اگر برای دقایقی خود را جای گوگل، یاهو، MSN یا دیگر موتورهای جست‌وجوی مشابه بگذارید، خواهید دید که هدف آن‌ها واضح است؛ فهرست کردن نزدیک‌ترین سایت‌ها به خواسته و نیاز کاربر.

علت این‌که گوگل این قدر مشهور شده (یا دست کم دلیل اصلی مشهور شدنش) این است که بیشتر مواقع نتایج نمایش داده شده در صفحه اول، کاربر را به مقصود خود می‌رساند. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌های تجاری و سایت‌ها تمایل داشته باشند نام آن‌ها در فهرست اولیه قرار گیرد. اما چگونه؟ آیا اصلا‌ً این مسئله در عمل امکانپذیر است؟

ثبت و قرار دادن سایت در دایرکتوری‌های مشهور و سازمان‌یافته، کلید این مشکل است. این کار باعث می‌شود سایت شما به خوبی در دید موتورهای جست‌وجو قرار بگیرد. همین امر سبب شده است هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه طراحی صفحات وب فعالیت می‌کنند، خدمات <بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو> (Search Engine Optimization :SEO) را در دستور کار خود قرار بدهند. اگر شما به یک متخصص SEO  دسترسی ندارید، بهتر است خودتان دست به کار شوید.

ورود به فهرست‌ها

در دنیای اینترنت تعداد بی‌شماری دایرکتوری در موضوعات مختلف وجود دارد. با این وجود باید به این نکات توجه داشت:

●‌ بسیار مهم است که موتورهای جست‌وجو از کدام دایرکتوری بیشتر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، سایتDMOZ.org که یک <پروژه دایرکتوری باز> است، برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

●‌‌ مجبور نیستید سایت خود را مستقیماً در گوگل ثبت کنید. این یک تصور غلط است. به جای این‌کار باید سایت خود را در دایرکتوری‌هایی ثبت کنید که گوگل اول آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

●‌ طراح سایت یا حتی خود شما می‌توانید آدرس سایت خود را به DMOZ پیشنهاد بدهید تا برای قرارگیری در فهرست سایت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. البته بهتر است برای انتخاب توضیحی که در مورد سایت خود می‌دهید، وقت بیشتری صرف کنید. با این حال ممکن است در انتها سایت شما اصلا‌ً در فهرست قرار نگیرد! واقعاً چرا؟

باید این مسئله را به یاد داشته باشید که ویراستارهای سایت DMOZ، افرادی هستند که داوطلبانه و به صورت پاره‌وقت این کار را انجام می‌دهند و برنامه شخصی خود را دارند. تنها راه این است که مانند افراد دیگر بسیار صبور باشید.

زمانی که موضوع و شاخه مورد نظر خود را در DMOZ انتخاب کردید، در صفحه پیشنهاد سایت و قسمت‌های تعیین شده، ‌نام، آدرس (URL) و توضیحات سایت خود را وارد نمایید. باید توجه داشت که URL شما به یک پسوند مناسب مانند Com. ختم شده باشد. در غیر این ‌صورت، آدرس‌هایی که خود زیرمجموعه یک URL بزرگ‌تر باشند (مانندamazon.com/books) مورد تأیید قرار نمی‌گیرند. علا‌وه بر این‌ها موارد زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

-‌‌ در توضیحات سایت خود باید از به کار بردن جملا‌ت تبلیغاتی مانند <بهترین سایت برای ...> یا <بزرگ‌ترین فروشنده ...> پرهیز کنید.

-‌‌ در مورد انتخاب شاخه باید به کشور و زبان انتخابی دقت کنید. به عنوان مثال، اگر مطالب سایت شما به زبان فارسی است، باید وارد فهرست فارسی شوید.

-‌‌ باید دقت داشته باشید که اطلا‌عات تماس سایت (شماره تلفن، آدرس پستی و ...) کامل باشد؛ سایت‌های بی‌نام و نشان مورد تأیید قرار نمی‌گیرند.

-‌‌ هیچ‌گاه سعی نکنید سایت خود را در چند شاخه و موضوع پیشنهاد دهید. خطر این شیوه بسیار زیاد است. چون ممکن است گوگل شما را به عنوان یک spammer (فرستنده هرزنامه) فرض کند و آدرس شما را از فهرست سایت‌ها حذف کند.

بعد از این کارها، به سراغ دایرکتوری‌های دیگر بروید و آدرس خود را در آنجا نیز ثبت کنید.

ساختار صحیح سایت

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو تلا‌ش زیادی را می‌طلبد. اولین مسئله مهم، ساختار صحیح صفحات است. اگر صفحات شما به خوبی با صفحات دیگر ارتباط نداشته باشند یا لینک‌های درون آن‌ها شکسته باشند، اسپایدرها نمی‌توانند آن‌ها را بخوانند و در نتیجه از دید موتورهای جست‌وجو دور می‌مانید.

اسپایدرهای موتورهای جست‌وجو به کمک کلمات کلیدی متوجه می‌شوند که محتوای سایت شما چه موضوعاتی را دربرمی‌گیرد. اما تنها وجود آن‌ها در میان تگ‌های HTML کافی نیست. اسپایدرها سایت‌ها را از طریق مقایسه کلمات کلیدی با محتوای آن‌ها ارزیابی می‌کنند و سپس اطلا‌عات را برای گوگل ارسال می‌کنند.

البته باید در نظر داشت که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در متن سایت نیز سببِ به اصطلا‌ح تنبیه سایت شما از سوی گوگل می‌شود.

محتوای سایت‌

این‌که محتوای یک سایت منحصربه‌فرد باشد و مرتباً بروز شود، تأثیر بسزایی در بالا‌ بردن رتبه سایت شما در نتایج نمایش داده شده از سوی موتورهای جست‌وجو دارد. در این میانURL های مطالب نیز می‌توانند در فهرست‌کردن یک سایت بسیار کمک ‌کنند. به عنوان مثال، گوگل لینکی مانند . را به لینک دیگری مانند بیشتر ترجیح می‌دهد. بنابراین، اگر تمام URLهای مطالب به زبان انگلیسی ساده باشد، کار را برای موتورهای جست‌وجو و کاربران سایت شما ساده‌تر می‌کند. به این لینک‌ها اصطلا‌حاً Search Engine-Friendly گفته می‌شود.

ارتباط با دیگر سایت‌ها

مطلب مهم دیگر، لینک‌هایی است که از سوی سایت‌های معتبر و مشهور به سایت شما داده شده است. گوگل تمایل دارد وب‌سایت‌ها را نسبت به سایت‌های مجاورشان رده‌بندی کند. اگر شما با سایت بزرگی که از نظر محتوا با سایت شما مشابه است، ارتباط دارید، امتیاز بزرگی را به دست آورده‌اید. چگونگی ارتباط با دیگر سایت‌ها هنوز برای گوگل اهمیت فراوانی دارد. در حالی که برای MSN و یاهو، محتوای صفحات و تراکم بالا‌ی کلمات کلیدی مهم‌تر است.

در انتها می‌توانید برای دریافت اطلا‌عات و جزئیات بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:

google.com:

برای یافتن بهترین کلیدواژه‌ها برای سایت خود می‌توانید از خود گوگل کمک بگیرید.


dmoz.org:

 زمانی که موضوع و شاخه مرتبط با سایت خود را انتخاب کردید، به صفحه مورد نظر خود بروید و روی لینک کلیک کنید.

googlerankings.com:

 برای اطلا‌ع از رتبه یک صفحه وب در گوگل، می‌توانید از ابزار رایگان این سایت استفاده نید.

google.com/technology/index.html:

 اطلا‌عاتی در مورد چگونگی رتبه‌بندی سایت‌ها از سوی گوگل.

ارسال فایلها بدون استفاده از اینترنت

HyperTerminal برنامه ای است که توسط آن می توانید با استفاده از خطوط تلفن (و بدون نیاز به اینترنت) فایلهایی را از هر نوع به دوستانتان ارسال و یا از آنها فایلهایی را دریافت نمایید. شاید شما هم مانند من از ارسال فایلها توسط ابزار ذخیره سازی (مانند CD، دیسک و...) خسته شده اید در این قسمت قصد داریم به بررسی یکی از قابلیتهای جذاب و کمتر شناخته شده ویندوز که توانایی بالایی در ارسال و دریافت فایلهای مختلف به نام Hyper Terminal بپردازیم.
HyperTerminal چیست؟
HyperTerminal برنامه ای است که توسط آن می توانید با استفاده از خطوط تلفن (و بدون نیاز به اینترنت) فایلهایی را از هر نوع به دوستانتان ارسال و یا از آنها فایلهایی را دریافت نمایید. در صورت کار با این برنامه در بسیاری از موارد شما دیگر نیازی به استفاده از اینترنت نخواهید داشت، بنابراین قادرید در هزینه های اتصال به اینترنت تا حد زیادی صرفه جویی کنید.
برنامه Hyper Terminal به صورتی کاملاً ساده و آسان طراحی گردیده به صورتی که شما با چند بار کار کردن با آن می توانید با نحوه کار کاملاً آشنا گردید.
نکته: برای استفاده از HyperTerminal شما به امکانات خاص نیاز ندارید فقط کافی است که کامپیوتر شما و فردگیرنده به یک مودم مجهز باشد تا شما از طریق خط تلفن فایل مورد نظرتان را ارسال و یا دریافت نمایید.
نحوه استفاده از Hyper Terminal
برای فعال نمودن HyperTerminal در ویندوز xp به روی کلید Start کلیک نموده و از منوی کشویی ظاهر شده به ترتیب Accessories < All programs < Hyper Terminal< Communications را انتخاب کنید تا پنجره Connection Description در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.
در کادر فوق یک نام را برای اتصال وارد کرده و از قسمت Icon یک آیکون را به دلخواه انتخاب نموده و بر روی کلید OK کلیک کنید.
در پنجره Connect To از منوی کشویی Country / region کشور محل سکونت خود (که در اینجا IRAN را باید انتخاب نمایید مگر اینکه خارج از ایران زندگی می کنید)، AreaCode کد کشور، phonenumber شماره تلفن تماس و از منوی ConnectUsing ابزار مورد استفاده (که در این جا مودم می باشد) را انتخاب کرده و برروی کلید OK کلیک نمایید.
نکته: در قسمت phone number شما باید شماره تلفن شخصی که می خواهید برای او فایل مورد نظرتان را ارسال کنید را وارد نمایید.
در پنجره Connect شما کافی است بر روی کلید Dial کلیک کنید تا شماره گیری انجام گیرد. در این مرحله در صورتی که می خواهید تغییری در شماره تلفن تماس و یا محل سکونت خود دهید کافی است برروی کلیدهای Modify یا Dialing properties کلیک کرده و در کادرهای محاوره ای ظاهر شده تغییرات مورد نظر را اعمال نمایید.
بعد از چند لحظه شماره گیری توسط مودم انجام می شود.
تنظیماتی که فرد گیرنده باید انجام دهد
برای دریافت یک فایل از طریق HyperTerminal فقط کافی است در پنجره اصلی برنامه از منوی Call گزینه Wait For a Call را انتخاب نمایید.
بعد از چند لحظه شما می توانید فایلهای ارسالی را دریافت کنید.
ارسال فایلها
بعد از اینکه در پنجره Connect تنظیمات مربوطه را انجام دادید و توسط شماره گیری به شماره مربوطه متصل شدید. برای مشخص کردن فایلهای ارسالی از منوی Transfer گزینه Send File را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای Send File در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.
در کادر محاوره ای ظاهر شده برای انتخاب فایل مورد نظرتان بر روی کلید Browse کلیک کنید تا کادر محاوره ای Select File to Send در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.
در کادر محاوره ای فوق شما کافی است فایل مورد نظرتان را انتخاب نموده و بر روی کلید Open کلیک نمایید و در کادر محاوره ای Send file بر روی کلید Send کلیک کنید تا عمل ارسال انجام پذیرد.
ارسال پیغام به صورت متن
بعد از اینکه به شماره مورد نظرتان متصل شدید در پنجره اصلی برنامه Hyper TerminalHyper Terminal متصل شدید نیز قابل مشاهده می باشد.
مشخص کردن محلی برای ذخیره سازی فایلهای دریافتی
شما به سادگی می توانید محلی را برای ذخیره سازی فایلهای دریافتی از طریق برنامه را به صورت پیش فرض تعریف نمایید. برای این منظور از منوی Transfer گزینه Receive File را انتخاب نمایید تا کادر محاوره ای مربوطه در روی صفحه نمایش ظاهر گردد. در کار محاوره ای فوق شما با کلیک نمودن کلید Browse می توانید محلی را برای ذخیره سازی فایل دریافتی تعیین نمایید.
ذخیره سازی اتصال
بعد از برقراری ارتباط از طریق برنامه Hyper Terminal، شما می توانید اتصال فوق را برای استفاده مجدد ذخیره نمایید. برای این منظور از منوی کشویی File گزینه Save را انتخاب کنید. با این کار اتصال شما با اسمی که شما برای آن مشخص نموده اید ذخیره می گردد، برای برقراری اتصال برای دفعات آتی، در زیر منوی Accessories < All Programs < Start HyperTerminal Communications کافی است به روی نام اتصال فقط کلیک کنید.
قطع نمودن اتصال
بعد از اینکه فایل های موردنظرتان را برای دوستانتان ارسال کردید و یا از آنها دریافت کردید، برای قطع نمودن اتصال به روی گزینه Disconnect کلیک نمایید تا اتصال شما قطع گردد.
نوار ابزار برنامه Hyper Terminal
در نوار ابزار برنامه HyperTerminal مجموعه دستورات پراستفاده به صورت آیکونهایی در دسترس شما قرار گرفته است. در صورتی که نوار ابزار برنامه در زیر نوار منوها وجود نداشت از زیر منوی View گزینه ToolBar را انتخاب کنید.
شما به صورت مستقیم می توانید متن مورد نظرتان را تایپ نمایید. متن تایپی در این قسمت برای دوست شما که به کامپیوتر او توسط برنامه